November/December! - Reisverslag uit Te Aroha West, Nieuw Zeeland van Bertina Kuiper - WaarBenJij.nu November/December! - Reisverslag uit Te Aroha West, Nieuw Zeeland van Bertina Kuiper - WaarBenJij.nu

November/December!

Door: Bertina

Blijf op de hoogte en volg Bertina

13 December 2014 | Nieuw Zeeland, Te Aroha West

Hoogtijd voor weer een update:

Er is weer van alles gebeurd op en om de Farm en tijdens mijn vrije dagen, maar helaas was ik te laks, en dus niks op geschreven.. Ben bang dat ik dus ook een aantal dingen ga vergeten sorry daar voor maar dat komt dan vast later nog eens aan de orde!

Eerst maar eens even een stukje wat betreft de farm;)

Ik begin dan ook maar gewoon in het midden, zo zijn we namelijk gestart met AB (inseminatie) Andre heeft alle koeien eerst rood geverfd, naja natuurlijk alleen maar boven op de staart ;) zodra ze dan tochtig zijn is die verf er zeg maar wel af.. en worden ze tijdens het melken er weer uit gezocht dan na het melken worden ze geïnsemineerd door Charles en Andre, vraag me niet met welke stieren, maar volgensmij word er niet echt ergens naar gekeken. We zijn al weer een tijde los met de AB en dus ook al een hele hoop weer gedaan.
*Ook hebben we TB test (tuberculose) gedaan op alle koeien, hiervoor komt dan een meneer langs die dan bij alle koeien net onder de staart een vloeistof in spuit dit 2 dagen laat inwerken en dan weer terug komt om te voelen of er ook een soort van ophoping/bobbel zit, als dit wel het geval is hebben ze TB zo niet is er niks aan de hand. Zoals bij onze koetjes dus alles dik in orde:)
* Er is weer gekuild eigenlijk baaltjes gemaakt, en dat zijn er toch een paar!!! Herd test (Melkcontrole) gedaan dit nog wel bekend van de vorige keer maar een stuk simpeler aangezien Andre nu met een computertje bij alle potjes langs scant en we dus geen nummers en alles meer hoeven op te schrijven.
* De kalverij is officieel ten einde, en de laatste 6 zijn dus opgemixed met de andere droogstaande koeien.
* De mais groeit trouwens ook als een malle!! Wauw wat is het hier mooi mais weer;) beetje regen maar totaal niet koud, zelfs ik loop om 4 uur al in de korte broek!!
* Er is nog een groep kalfjes naar buiten gegaan dat betekend dat we nu 156 kalfjes buiten aan de melk hebben, daar ga ik dus heen met de cafeteria (die melkbar) we hebben ze verdeeld in groepen van ong. 45 kalfjes er kunnen 50 aan zo'n bar.. Opzich vind ik het wel een cool systeem het is best vlot kalfjes voeren aan de andere kant als je net wat een slome hebt of een wat grote groep zijn altijd diezelfde die niet altijd even veel melk krijgen. De echte slome/ eventueel niet al te fitte kalfjes neem ik dan mee en komen weer in een hok. Op dit moment maar 1 zieke die ook al weer aardig opknapt.
* Missy en Gurbe (Hond Dylan en Andre) alweer druk bezig zijn met de liefde bedrijven dus ja inderdaad er komen alweer puppy's!

Buiten de farm om:

Ja er is echt heeeel veel gebeurd!! Vet leuk namelijk we zijn heel vaak uit eten geweest met de hele groep of natuurlijk weer samen met Linda. We zijn ook nog met een hele groep friezen uit eten geweest naar het Italiaans restaurant in Matamata met ongeveer 25 man/vrouw sterk hebben we daar een zeer geslaagde avond van gemaakt met als hoogte punt dat Andre een hele serieuze speech begon, nou ja eigenlijk gewoon een inloop maakte om vervolgens Siegrit ten huwelijk te vragen en natuurlijk heeft ze ja gezegd!! Daarna nog even met z'n allen de kroeg in geweest ook super leuk.

Ook zijn er weer wat veranderingen binnen ons team helaas is Linda gestopt met werken bij ons op de farm en hebben we daar een geniaal afscheidsfeestje van gehad met spelletjes etc, verder zal ik maar niet in detail treden, de filmpjes zijn vast bekeken op Facebook. En komt nu Dennis ons team versterken:)

Linda en ik zijn ook nog 3 dagen de hort op geweest. Shoppen @ hamilton, slapen in maunt manganui dat was eigenlijk best wel heel geniaal, wat een douche en wat een heerlijk bed. Dat mis ik dan toch wel een beetje:S De volgende dag ben ik heel stoer met Linda wezen skydiven, Ja ik en skydiven ik weet het komt niet echt heel geloofwaardig over maar heb foto's en filmpje als bewijs.. Ik had er echt wel heel erg veel zin in en was ook niet mega zenuwachtig, totdat we het parkeerterrein hadden gevonden en het wel heel erg echt werd.. Een half uurtje wachten maakten de zenuwen ook niet echt doen afzakken. Toen ons tenue aan en met de instructeurs mee het vliegtuig in. Op de grond heel stoer tegen mijn instructeur gezegd dat hoe erg ik boven ook smeek dat ik niet meer wil etc dat hij wel altijd moet jumpen.. Hier heeft ie zich goed aangehouden want oh my god wat was ik bang. Linda met een big smile er helemaal klaar voor ik met een bleek koppie hopende dat het niet ging gebeuren. Eenmaal op een hoogte van 15000 ft ging het echt gebeuren eerst Linda en toen ik. Yeah ik zal eerlijk zijn ik was echt heel blij dat de parachute open ging en kon toen ook pas een klein beetje genieten. Ben blij dat ik het gedaan heb maar nee bedankt het hoeft niet weer!
's avonds zijn we nog met die mensen wezen zeilen hun hebben iedere week een zeilwedstrijd en nu mochten wij ook mee nog eerste geworden ook!! Daarna nog van Tauranga naar Rotarua gereden waar we weer een heerlijk plekje hadden om te slapen. 's ochtends eerst rustig aan met een goed ontbijtje Hot Chocolate, daarna wezen mountain biken en 's middags naar een mega vette spa geweest dat was echt grandioos met 4 of 5 verschillende baden en als afsluiter een anti stress massage van een uur! Perfect:D
En de eerste Rodeo is ook weer een feit blijft toch mooi om naar toe te gaan! En BBQ gehad met leuke spelletjes en met veel te veel bier...

OK ben vast nog het een en ander vergeten maar ik ga het hier bij laten anders word het allemaal weer veel te lang enzo! Ik ga nu eerst skypen met mn memke.. Foto's komen er aan!!

Doei!!

  • 14 December 2014 - 09:10

    Aukje:

    He Topper. K ha wol iene gaten dat ik mear bier ha mat oars kin k noait mear mei dy meikomme ast thus bist. Moai ferhaal wer. Wy mat ek nodig wer skype. Is wer t ien en oar gebeurt........

  • 14 December 2014 - 12:11

    Ilse Postma:

    Heee Bertina,
    Super cool wast allegear bij it ein hest! En, skydiven! Bikkel!! Leuke foto's ek! Fermakkest dy prima... have fun!!
    Groetsies, Ilse.

  • 14 December 2014 - 14:48

    Gretha De Vries:

    dag Bertina hier dan even een berichtje uit Tersoal . zo te lezen heb je het erg naar je zin .
    Heb je belevenissen weer gelezen .
    Je zal wel een beetje heimwee hebben dat Linda weg was , je kon denk vrij vrij goed met haar overweg .
    Wij zijn in oktober naar Israél op vakantie geweest , een hele bijzondere belevenis en zeer indrukwekkend,we waren met een groep van 30 personen temp 28 gr geweldig .
    Op ons bedrijf gaat het goed de koeien zijn weer geschoren en de dagelijkse dingen doe je weer gewoon.We hebben wel last van de muizenplaag hier in Friesland .
    Je zal wel uit kijken dat je mem in januari bij je komt , en hoop dat jullie een fijne tijd met elkaar zullen hebben .
    Gretha

  • 14 December 2014 - 17:17

    Johanna:

    Hee Bertje!
    Wat een verhalen, jij beleefd echt veel!
    Erg leuk om te lezen allemaal.
    We spreken elkaar op skype!!

    Dikke tut Jo

  • 15 December 2014 - 13:29

    Ymie:

    Hoi bertina mooie foto,s heb je gemaakt de volgende keer staan we er misschien samen op ,dat gat vast lukken dikke tuut

  • 29 December 2014 - 22:16

    Peter:

    Hey stoere agri-chick!!

    Jij hebt in een paar maanden tijd alweer heel wat mee gemaakt. Dapper en stoer om te lezen (en het leest lekker weg)wat je er allemaal onderneemt! Heel veel plezier en een hele goede jaarwisseling he!!
    Dikke kus voor jou!!

  • 07 Januari 2015 - 19:38

    Anneke Van Der Veen:

    Hallo Bertina, een hartelijke groet uit Oudemirdum van ons.
    Je mem is onderweg naar je toe, spannend voor jou en voor haar.
    Ik wens jullie een hele fijne, gezellige vakantie samen.
    Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Aroha West

Bertina

Werken @ Nieuw Zeeland

Actief sinds 07 Nov. 2012
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 40397

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 01 Juni 2015

Bertina Back down under!!

17 November 2012 - 23 April 2013

Nieuw Zeeland

20 April 2013 - 23 April 2013

Vakantie @ Kuala Lumpur

Landen bezocht: